Hoe maak ik teksten voor mijn website

Je eigen website is natuurlijk hartstikke leuk. En nog leuker is het wanneer je een website hebt die ook nog eens goed bezocht wordt. Om dat te bereiken is het belangrijk dat je goed nadenkt over je website voordat je aan de slag gaat. Het is beter om eerst een plan te maken dan dat je zomaar aan de slag gaat. De kans bestaat dan immers dat je later veel, of misschien wel alles, overnieuw moet doen.

 

Wat wil je bereiken met je website?

Allereerst is het belangrijk duidelijk te hebben wat je met je website wilt bereiken. Ga je dingen verkopen, betaalde diensten aanbieden of is het alleen maar een website die informatie geeft? Welke doelgroep wil je bereiken? Spreek je je bezoekers met “je” of met “u” aan, hier moet je immers wel consequent in zijn. Het is belangrijk om dit goed voor ogen te hebben voordat je aan de slag gaat met het maken van een sitemap, dit is de structuur van de pagina’s op je website. Zet dus op papier wat je doel is en hoe je dit wilt gaan vormgeven.

 

De sitemap van je website maken

De eerste stap is op papier zetten wat de structuur of sitemap van je website gaat worden. Dit kun je heel eenvoudig doen aan de hand van de menustructuur die je in gedachten hebt. Eerst de hoofd menuknoppen, met daaronder de submenu’s en eventueel nog sub-sub menu’s. Als je dit duidelijk op papier zet kun je straks gestructureerd aan de slag met het schrijven van de teksten voor je website. Je begint met het maken van de teksten voor de hoofdmenu’s en vervolgens werk je per hoofdmenu de submenu’s af. Je kunt bepaalde informatie daarbij gerust een paar keer herhalen, je mag er immers vanuit gaan dat een bezoeker niet alle pagina’s van je site bezoekt en dus niet ziet dat je op meerdere pagina’s hetzelfde zegt. Het is wel verstandig om hiervoor steeds een andere formulering te gebruiken en teksten dus niet simpelweg te kopiëren en plakken.

 

Zorg voor een identieke “tone of voice”

De toon waarop je je bezoekers aanspreekt moet op de hele website hetzelfde zijn. Dit klinkt ingewikkelder dan het is. Wanneer alle teksten door één persoon worden geschreven heb je eigenlijk al dezelfde tone of voice te pakken. Of je je teksten nu zelf schrijft of dit door een ander laat doen, de teksten zullen als vanzelf in ongeveer dezelfde stijl worden geschreven. Wanneer verschillende mensen voor een website teksten schrijven is het wel belangrijk er op te letten dat de stijl ongeveer overeenkomt.

 

Hoe zorg je ervoor dat je website goed gevonden wordt?

vrijwel iedereen die informatie zoekt op het internet doet dit tegenwoordig met ’s wereld bekendste zoekmachine, Google. Google werkt met een geavanceerd systeem dat via algoritmes razendsnel websites scant op zoek naar de door de internetbezoeker ingevoerde zoekterm. Dit proces neemt slechts een fractie van een seconde in beslag en de resultaten verschijnen vrijwel direct op je scherm. Hoe doet Google dit, en hoe moet ik ervoor zorgen dat een internetbezoeker juist op mijn website terecht komt?

 

Zorg voor sterke zoekwoorden

Het geheim zit hem er in dat je sterke zoekwoorden opneemt in de teksten op je website. Wil je bij voorbeeld een website gaan maken over de verzorging van je hond, dan is het belangrijk om de woorden “verzorging” en “hond” vaak te laten terugkomen. Maar ook synoniemen zoals “zorgen voor je hond” “verzorgen van je hond” en “dierenverzorging” doen het goed als zoekwoorden voor je website. Dit fenomeen wordt ook wel SEO genoemd. SEO staat voor “Search Engine Optimization” oftewel “zoekmachine optimalisatie”. Dit betekent dat je teksten op je website zet die ervoor zorgen dat je site goed gevonden wordt door de zoekmachines en dan natuurlijk vooral door Google, de nummer 1 zoekmachine.

 

Hoe pas ik SEO op de beste manier toe?

Het is belangrijk dat je op je website prettig leesbare teksten plaatst. Het is voor een bezoeker heel irritant om kromme zinnen te moeten lezen omdat jij er perse een bepaalde zoekterm in wilde verwerken. De term “verzorging hond” om even op het voorbeeld in de vorige alinea terug te komen, laat zich erg lastig in een zin verwerken. Een zin als “Goede verzorging hond is erg belangrijk om hem zo lang mogelijk gezond te laten blijven” komt nogal dom over. Je kunt dan veel beter schrijven “Goede verzorging van je hond is erg belangrijk om hem zo lang mogelijk gezond te laten blijven”. Je hoeft je geen zorgen te maken dat Google nu de zoekwoorden “verzorging” en “hond” niet zal oppikken, omdat ze niet naast elkaar staan. De zoekmachine is tegenwoordig dusdanig slim ingesteld dat hij deze zoektermen toch als combinatie oppikt.

 

Prettig leesbare teksten zijn een must

Wil je dat bezoekers van je site langer blijven dan tien seconden dan is het belangrijk dat je prettig leesbare teksten schrijft waarin mensen ook direct duidelijk hebben waar het over gaat. Snel de informatie vinden die een bezoeker zoekt is ook erg belangrijk. Daar kun je met je teksten dus handig op inspelen

 

Pas de teksten op je website aan aan je doelgroep

Als je een website gaat maken is het erg belangrijk om de teksten op je site aan de doelgroep aan te passen. Je doet dit door de juiste toon aan te slaan. Veel volwassenen, vooral ouderen, stellen het niet op prijs om met jij en jou te worden aangesproken. Maak je een website die zich op jongeren of jong volwassenen tot een jaar of 30 richt, dan is de je-vorm juist wel weer heel geschikt. Als je een website maakt voor alle leeftijden dan hangt het van het onderwerp van je website af voor welke aanspreekvorm je kiest. De je-vorm wordt verreweg het meest gebruikt, met uitzondering van puur zakelijke websites.

 

De juiste toon zal je doelgroep zeker aanspreken

Je bereik vaak het meeste door direct de juiste snaar te raken bij je doelgroep, en dat begint dus al op de homepage van je website. De meeste bezoekers komen daar terecht wanneer ze je website voor het eerst bezoeken omdat ze het webadres bij voorbeeld ergens hebben gelezen of van een bekende hebben doorgekregen. Het is dan belangrijk om direct de interesse van je bezoekers te pakken door meteen ter zake te komen. Wat is er te vinden op de website, wat kan een bezoeker verwachten? Zorg er bovendien voor dat een bezoeker in maximaal 3 kliks bij de info terecht komt die hij zoekt. Een internetbezoeker is doorgaans erg ongeduldig, als hij niet snel vindt wat hij zoekt gaat hij terug naar de zoekresultaten om het bij een andere website te proberen.

 

Spreek jongeren aan in hun eigen taal

Is je website op jongeren gericht, spreek ze dan aan in hun eigen taal. Maar overdrijven is ook een vak. Veel termen zijn aan mode onderhevig. Een term die op een bepaald moment veel gebruikt wordt kan een jaar later volledig uit de mode zijn. Als iets nu “vet”, “cool” of zelfs “episch” is, dan kan het zomaar gebeuren dat deze termen volgend jaar zijn vervangen door weer nieuwe hippe uitdrukkingen. Het is daarom vooral als je een site voor jongeren maakt zaak om je teksten zo af en toe aan te passen aan de laatste trends. Hoe beter een jongere zich thuis voelt op je website, hoe sneller en beter je je boodschap kunt overbrengen.

 

Spreek mensen met u aan als dat bij de aard van je website past


Wil je een website maken over een serieus onderwerp, dan is de u-vorm vaak beter. De website van een advocatenkantoor moet echt in de u-vorm. Datzelfde geldt voor de website van een hypotheekverstrekker of uitvaartverzorger. Dat je de bezoekers zodra ze contact met je opnemen voor meer informatie uiteindelijk wel met je en jij aanspreekt kan natuurlijk prima als de aard van het contact dat toelaat.

 

Zorg voor foutloze teksten op je website

Het is een absolute must om de teksten op je website zo foutloos mogelijk te houden. Hoewel het wel lijkt alsof goed Nederlands schrijven steeds minder belangrijk wordt, storen veel mensen zich aan teksten op internet die vol met fouten staan. Als je zelf niet zo goed bent in het schrijven van teksten kun je misschien een familielid of vriend vragen om teksten voor je te schrijven. Je kunt ook een beroep doen op een professioneel tekstschrijversbureau, maar hier zijn uiteraard kosten aan verbonden.

 

Laat teksten voor je website altijd door iemand nalezen

Ook als je zelf best goed bent in het schrijven van teksten is het belangrijk om je teksten door iemand anders te laten nalezen. Het is een bekend gegeven dat je zelf over je eigen fouten heen leest. Zeker wanneer je de tekst die je net hebt geschreven direct naleest op fouten is de kans groot dat je over een fout in de tekst heen leest. Dit komt omdat de tekst nog goed in je hoofd zit. Je hersenen weten wat er komt aan tekst en hebben die dus al gelezen voordat je de letters in je hoofd opneemt. Daarnaast is het zo dat menselijke hersenen geen letters lezen maar woorden. Een typefout valt daardoor niet zo snel op als het er maar eentje is. Als je shrijven typt in plaats van schrijven is de kans vrij groot dat een lezer de fout niet meteen ziet. Maar de oplettende lezer zal het wel opvallen en dus is het zaak om je teksten zo veel mogelijk foutloos te publiceren.

Aan de slag met teksten voor je website

Wanneer je op een rijtje hebt gezet waar je website over moet gaan en de menustructuur is duidelijk, dan kun je aan de slag met het schrijven van de teksten. Je kunt dit zelf doen of je kunt je laten bijstaan door iemand die wat beter is in het schrijven van teksten. Het schiet immers niet op als jouw teksten hun doel voorbij schieten door onduidelijkheid. Maar veel mensen vinden het leuk om hun eigen teksten te maken en dat is natuurlijk ook het leukst en het geeft je website een persoonlijk tintje. Begin met de tekst voor je startpagina. Hier heet je de bezoekers welkom en vertelt in het kort wat ze op de website kunnen vinden. Het is ook handig om de contact opties hier te vermelden, bij voorbeeld met een link naar de contactpagina. Als bezoekers vragen of opmerkingen hebben kunnen ze dan direct doorklikken.

 

Plagiaat plegen is uit den boze

Ook al is de tekst op een andere website in jouw ogen nog zo goed, het is echt heel onverstandig om een tekst zonder toestemming te kopiëren en op je eigen website te gebruiken. Er is software beschikbaar die heel snel en simpel kan checken of een bepaalde tekst ook op een andere website wordt gebruikt. Wanneer de originele eigenaar van de tekst erachter komt dat je deze zonder toestemming één op één hebt overgenomen dan is de kans groot dat je het dringende verzoek krijgt de tekst te verwijderen. Als je een tekst van een bedrijf plagieert kan het je zelfs op een proces of een boete komen te staan. Ditzelfde geldt overigens ook voor afbeeldingen. “Leen” nooit zomaar een plaatje van een website zonder toestemming, want het kan heel vervelende gevolgen hebben, ook al heb je nog zulke goede bedoelingen.

 

De vindbaarheid van je website heeft soms even tijd nodig

Is je website pas kort online, dan is de kans groot dat Google hem nog niet vindt, ook al heb je nog zo je best gedaan om er goede zoekwoorden in te verwerken. Het duurt altijd even voordat de zoekmachine de pagina’s van jouw website heeft gevonden en geïndexeerd. Er zijn wel sites waar je het adres van je website kunt invoeren om er in ieder geval voor te zorgen dat Google je vindt als iemand de exacte naam van je bedrijf, stichting of url intypt in de zoekmachine. Maar uiteindelijk zal Google je website zeker gaan vinden op de zoekwoorden, zeker als je sterke zoektermen gebruikt die veel worden gebruikt door internetbezoekers die de zoekmachine gebruiken.

Check je teksten regelmatig of ze nog up to date zijn

Zodra je alle teksten voor je website hebt geschreven, de foto’s hebt geplaatst en de site is helemaal perfect, dan kan hij online. En dan kun je even achterover leunen. Maar niet te lang, want je moet er natuurlijk voor zorgen dat je site up to date blijft. Je kunt jezelf hierbij veel werk besparen door zo veel mogelijk tijdloze teksten te schrijven. Vermijd termen als “volgend jaar”, “over een maand” of “binnenkort”. Deze termen zal je aan moeten passen als het “volgend jaar” is geworden. Zo veel mogelijk tijdloos schrijven zorgt ervoor dat je teksten heel lang actueel blijven.

Aan de slag met teksten voor je website
Wanneer je op een rijtje hebt gezet waar je website over moet gaan en de menustructuur is duidelijk, dan kun je aan de slag met het schrijven van de teksten. Je kunt dit zelf doen of je kunt je laten bijstaan door iemand die wat beter is in het schrijven van teksten. Het schiet immers niet op als jouw teksten hun doel voorbij schieten door onduidelijkheid. Maar veel mensen vinden het leuk om hun eigen teksten te maken en dat is natuurlijk ook het leukst en het geeft je website een persoonlijk tintje. Begin met de tekst voor je startpagina. Hier heet je de bezoekers welkom en vertelt in het kort wat ze op de website kunnen vinden. Het is ook handig om de contact opties hier te vermelden, bij voorbeeld met een link naar de contactpagina. Als bezoekers vragen of opmerkingen hebben kunnen ze dan direct doorklikken.

Plagiaat plegen is uit den boze
Ook al is de tekst op een andere website in jouw ogen nog zo goed, het is echt heel onverstandig om een tekst zonder toestemming te kopiëren en op je eigen website te gebruiken. Er is software beschikbaar die heel snel en simpel kan checken of een bepaalde tekst ook op een andere website wordt gebruikt. Wanneer de originele eigenaar van de tekst erachter komt dat je deze zonder toestemming één op één hebt overgenomen dan is de kans groot dat je het dringende verzoek krijgt de tekst te verwijderen. Als je een tekst van een bedrijf plagieert kan het je zelfs op een proces of een boete komen te staan. Ditzelfde geldt overigens ook voor afbeeldingen. “Leen” nooit zomaar een plaatje van een website zonder toestemming, want het kan heel vervelende gevolgen hebben, ook al heb je nog zulke goede bedoelingen.

De vindbaarheid van je website heeft soms even tijd nodig
Is je website pas kort online, dan is de kans  groot dat Google hem nog niet vindt, ook al heb je nog zo je best gedaan om er goede zoekwoorden in te verwerken. Het duurt altijd even voordat de zoekmachine de pagina’s van jouw website heeft gevonden en geïndexeerd. Er zijn wel sites waar je het adres van je website kunt invoeren om er in ieder geval voor te zorgen dat Google je vindt als iemand de exacte naam van je bedrijf, stichting of url intypt in de zoekmachine. Maar uiteindelijk zal Google je website zeker gaan vinden op de zoekwoorden, zeker als je sterke zoektermen gebruikt die veel worden gebruikt door internetbezoekers die de zoekmachine gebruiken.

Check je teksten regelmatig of ze nog up to date zijn
Zodra je alle teksten voor je website hebt geschreven, de foto’s hebt geplaatst en de site is helemaal perfect, dan kan hij online. En dan kun je even achterover leunen. Maar niet te lang, want je moet er natuurlijk voor zorgen dat je site up to date blijft. Je kunt  jezelf hierbij veel werk besparen door zo veel mogelijk tijdloze teksten te schrijven. Vermijd termen als “volgend jaar”, “over een maand” of “binnenkort”. Deze termen zal je aan moeten passen als het “volgend jaar” is geworden. Zo veel mogelijk tijdloos schrijven zorgt ervoor dat je teksten heel lang actueel blijven.