Hoe schrijf ik goede web copy voor mijn website? (Deel 1)

Als je jezelf afvraagt hoe je nu goede web copy teksten maakt heb je geluk. In dit artikel gaan we toelichten hoe je “killer content” schrijft die daadwerkelijk converteert.

Je hebt misschien het juiste idee en je kent je vak van binnen en van buiten maar toch loopt er altijd iets fout terwijl je je idee probeert over te brengen op papier. Je verliest je goede ideeën op hun weg van je hoofd naar het papier…

 

Een goede tekst schrijven is moeilijk, maar wij helpen je alvast op weg

Eerst, wat moet je tekst nu doen? In het beste geval dient je tekst om je bezoekers te converteren naar betalende klanten. In het slechtste geval zou hij moeten dienen voor een informatieve lees sessie.

Een goede tekst doet een paar dingen : Hij zorgt voor engagement, hij communiceert een relevante USP en de meest belangrijke stap is dat hij overtuigd.

 

Het begint allemaal bij de USP

USP is de afkorting voor Unique Selling Proposition. Of met andere woorden, wat je product nu zo speciaal maakt in waarde uitgedrukt.

Je USP is DE reden waarom de klant je product moet kopen. Denk hier op voorhand goed over na. Enkele dingen die het moet bevatten :

  • Specifiek : Algemene beweringen zoals de beste kwaliteit of loze beloftes doen het niet meer, dit maakt je product niet uitzonderlijk. Focus jezelf op de verschillen.
    BV: Je koopt geen nieuwe boor van uitzonderlijk goede kwaliteit, je koopt een gat in de muur.
  • Maak een belofte : Leg jezelf toe om iets waar te maken voor je klant, iets wat de concurrentie niet kan bieden
  • Wees echt uniek : Het is niet omdat je product goedkoop is dat het ook speciaal is.
  • Wees geloofwaardig : Als je boodschap te goed klinkt om waar te zijn, is ze dit meestal ook. Het doel van je tekst is net om vertrouwen te krijgen.

 

Stel jezelf de vragen : Wie, Waarom en Hoe (in deze volgorde)

Het klinkt als een cliché maar het blijven gigantisch belangrijke vragen.

Wie is je doelgroep? Als je niet voor een bepaalde doelgroep schrijft verlies je een grote kans om een connectie te maken. Je wilt laten weten dat je meeleeft met de lezer.

Waarom? Je web copy moet een doel hebben. Stel jezelf de vraag ” waarom zou mijn lezer JA moeten antwoorden op mijn voorstel”?

Schrijf zo veel mogelijk relevante antwoorden op voor jezelf zodat je ze later in je tekst kan verwerken. Deze oefening geeft je ook een beter idee van de pijnpunten van je klant.

Als je een antwoord hebt op de vorige vragen kom je terecht bij de Hoe-vraag. Deze vraag is vooral van belang hoe je je klant wilt bereiken. Misschien reageert hij beter op een video of een podcast dan een artikel?

 

Vermijd clichés 

Als je rond kijkt op het internet zie je 2 verschillende soorten van web copy regelmatig passeren.

  1. Generische teksten : Koop NU, KLIK HIER, SCHRIJF JE NU IN!!!!
  2. Verkooppraat : Op zoek naar de ultieme oplossing? Je wachten is voorbij…

Je merkt het zelf ook, dit spreekt niet aan om te kopen en komt heel spammerig over.

De truc voor goede content te schrijven is ervan uit te gaan dat NIEMAND je product wilt. Dit forceert jezelf om verder te denken over de waarde die je biedt en hoe je deze het beste presenteert.

Ondertussen heb je een basis idee hoe je van start kan gaan met het schrijven van goede web copy. Lees hier het tweede deel waarin we dieper ingaan op het schrijfproces.