Zo maak je je YouTube kanaal aantrekkelijk

Tegenwoordig kun je als bedrijf, stichting of vereniging bijna niet meer zonder een YouTube kanaal. Daar kun je filmpjes posten over je bedrijf, van projecten die je hebt gedaan of opdrachten die je succesvol hebt afgerond. Dit is een heel goede reclame, omdat dit soort filmpjes vaak heel goed laten zien wat je doet en een goed beeld geven van wat eventuele klanten of bezoekers van je site kunnen verwachten. Maar hoe maak je je YouTube kanaal nu zo aantrekkelijk mogelijk voor bezoekers?

Plaats een opvallende banner
Om te beginnen kun je op je kanaal een opvallende banner plaatsen. Met zo’n banner is voor bezoekers van je kanaal direct duidelijk om wie het gaat. Je kunt er natuurlijk je logo of bedrijfsnaam op zetten, maar een mooie foto die direct alles zegt over jouw YouTube kanaal is natuurlijk een prima blikvanger. Let bij het ontwerpen van je banner op de afmetingen en de bestandsgrootte. De meest ideale afmetingen voor je banner zijn 2560 x 1440. Zorg er daarnaast voor dat je banner niet groter is dan 2 Megabyte, omdat YouTube hem anders zal weigeren. Natuurlijk kun je een eenmaal geplaatste banner later wijzigen als je dat wilt. Je kunt op je banner ook links toevoegen naar je website of je (bedrijfs)account op Twitter, Facebook en andere social media. Hiermee vergroot je meteen het bereik van deze accounts.

Plaats een kanaaltrailer voor nieuwe bezoekers
Nieuwe bezoekers op je YouTube channel wil je natuurlijk laten weten wat je doet en wat ze kunnen verwachten. Dit kan met een introductiefilmpje dat op de startpagina van je YouTube kanaal wordt geplaatst. Bezoekers die nieuw zijn zien dit filmpje als eerste. Leg hierin kort uit waar het kanaal over gaat en wat ze kunnen verwachten. Dit vergroot de kans dat ze niet meteen wegklikken omdat ze in de wirwar van filmpjes op je kanaal de weg niet kunnen vinden. Zodra iemand zich op jouw YouTube kanaal abonneert wordt het introductiefilmpje niet meer weergegeven. Een terugkerende bezoeker weet immers wat hij kan verwachten en heeft geen uitleg meer nodig.

Hoe aantrekkelijker je kanaal, hoe meer bezoekers
Wil je zo veel mogelijk bezoekers op je YouTube kanaal, zorg er dan voor dat er regelmatig wat nieuws te zien is. Post regelmatig een vlog over wat je bedrijf doet, nieuwe ontwikkelingen of bij voorbeeld een voorstelfilmpje van een nieuwe medewerker. Dit hoeft geen hoge post te zijn, een hovenier die bij een hoveniersbedrijf aan de slag gaat en daar enthousiast over vertelt is heel goede reclame.

Kan ik ook een baan vinden via social media?
Vroeger, toen een computer nog een luxe artikel was dat slechts bij weinigen in huis aanwezig was, en het internet nog een besloten netwerk was in de VS, stonden advertenties voor vacatures in de krant. Als je op zoek was naar een baan was het zaak om de kranten goed in de gaten te houden want daar kon je droombaan wel eens in staan. De tijden zijn hard veranderd. In de krant vind je nauwelijks nog advertenties voor banen, het internet heeft die rol bijna helemaal over genomen. Behalve de vacaturesites op internet, wordt het ook steeds gebruikelijker om vacatures te verspreiden via social media. Op die manier een baan vinden wordt dus steeds gebruikelijker.

Alle bedrijven zitten op de social media
Vrijwel ieder bedrijf heeft tegenwoordig een Facebook, Twitter of LinkedIn account. En uiteraard gebruiken bedrijven dit ook om hun openstaande vacatures onder de aandacht te brengen. Bezoekers die op hun account geabonneerd zijn en de vacature zien kunnen deze delen of een familielid of vriend tippen die op zoek is naar werk. Zo verspreidt het nieuws van de vacature zich soms razendsnel, dit levert dan vaak weer meer reacties op dan waar het bedrijf op had gerekend, maar zo is het bereik van een bericht wel meteen duidelijk.

Werk aangeboden pagina’s op Facebook
Op Facebook bestaan tientallen “werk gezocht en werk aangeboden” pagina’s. Vaak zijn deze pagina’s regio- of plaatsgebonden. Je kunt je er aanmelden in de hoop dat er een vacature wordt gepost die in jouw straatje te pas komt. Feit is wel dat bedrijven er niet vaak adverteren, je moet het dan vooral hebben van mensen die de pagina ook hebben geliked, ergens een vacature zien en deze op de pagina posten. Vaak wordt er ook zogenaamd MLM (Multi Level Marketing) werk aangeboden, dit is werk waarbij je vanuit huis telemarketing werk doet en je per geslaagde transactie wordt betaald. Veel mensen hebben niet zo veel met dit werk. Sommige werk-gezocht pagina’s weigeren dan ook oproepen voor MLM.

Waar moet je op letten als je op een vacature via social media reageert
Het belangrijkste is dat je checkt of de vacature nog open staat. Soms circuleren berichten lang op het internet. Als het bedrijf of de instelling per ongeluk vergeet het bericht te verwijderen kan het voorkomen dat je een vacature ziet van een half jaar oud die allang vervuld is. Meestal worden vacatures ook op de website van een bedrijf gepubliceerd, deze informatie is vaak wel betrouwbaar. Check dus even de website voordat je enthousiast aan een sollicitatiebrief begint.