Helpt YouTube mijn website hoger te ranken?

Ondertussen weet iedereen dat Social Media zoals Facebook, Twitter en LinkedIn helpen om je website hoger te laten ranken in zoekmachines. Maar hoe zit het nu met YouTube?

 

Zijn Google en YouTube gelinkt aan elkaar?

Google is trotse eigenaar van YouTube. Dit heb je misschien zelf al gemerkt doordat je bijna verplicht wordt om een Google+ account aan te maken.

Hierdoor ranken filmpjes gemakkelijk zeer hoog in hun zoekmachine. De ranking van video’s wordt op dezelfde manier gedaan als de ranking van webpagina’s.

Er wordt hiervoor gekeken naar de autoriteit van het video kanaal en naar de autoriteit van de filmpjes op zichzelf. Hoe hoger de ranking hoe hoger je verschijnt bij zoekopdrachten en dit creëert dan weer meer traffic naar je website.

 

Zal een populair Youtube filmpje mij dan helpen met mijn website ranking?

Jazeker maar alleen op een indirecte manier. Alle uitgaande backlinks van YouTube bevatten een “nofollow” code en zijn dus nutteloos voor je linkprofiel.

Maar als je erin slaagt om je filmpje(s) viraal te laten gaan, zorgt dit op zijn beurt voor meer kliks, links en commentaar op je website. Door de grotere hoeveelheid traffic heeft het dus indirect een invloed op je webpagina.

 

Enkele stappen om je video’s te laten ranken in Youtube

Het maakt niet uit hoeveel je je video’s promoot als je kijkers er geen waarde of betekenis in terugvinden. Je mag nooit vergeten dat kwaliteit het belangrijkste is om een echt verschil te maken.

  1. Als eerste stap ga je een “keyword onderzoek” doen om te kijken waar mensen op zoeken en hoe je dit om kan zetten in video’s.
  2. Kijk eens rond op YouTube zelf wat je terugvindt onder die exacte zoekwoorden.
  3. Welke content scoort het hoogste en welke woordencombinaties worden er hiervoor gebruikt?
  4. Laat betekenisvolle commentaren achter zodat je backlinks krijgt naar je eigen kanaal en je eigen populariteit zo vergroot.
  5. Kijk naar de verschillende rankings van de video’s en kanalen en vergelijk het met die van jezelf. Op deze manier zie je waar en hoe je ertussen kan ranken.

Als je gebruik maakt van Social Media om je bedrijf of website actief te promoten gebruik je best een marketing plan om dit op te volgen. Het is belangrijk dat je de kanalen actief beheert en regelmatig zorgt voor updates.

Het kost veel tijd maar als je dit juist aanpakt zal je er vele vruchten van plukken. De waarde die wordt toegevoegd aan je merkbekendheid en autoriteit is zeker alle moeite waard.